4 Ağustos 2011 Perşembe

2012 YILI BAHÇEMİZ

17 MART 2012

Dün İstanbul'da havayı güneşli görünce tohum ekmeye soyundum. Şu sıralar geç çimlenen ve büyüyen patlıcan ve biber tohumlarının ekilebileceği zaman. Bu sene fide yetiştirmede başka bir usul deneyeceğim. Önce tohumları ekeceğim, iç mekanda oda sıcaklığında çimlendireceğim daha sonra iki yapraklı olunca küçük naylon torbalara şaşırtacağım. Mayıs başına kadar torbalarda büyüttükten sonra hava durumuna bağlı olarak Mayıs'ın ilk haftasında fideleri bahçeye dikeceğim. Planım bu.
Daha önceden fide yetiştirme toprağı almıştım. Resimdeki toprağı bir arkadaşım tavsiye etti. Almanya'dan ithalmiş.

Fide Yetiştirme Toprağı

Evde bulabildiğim plastik kapları fide yetiştirmek için kullanabileceğimi sanıyorum. Değişik kapları 3-4 santim kalınlığında olacak şekilde yukarıdaki toprakla doldurdum. 
Fide Yetiştirme Kapları

Yine evde, içine mum konmak için bulundurulan altı düz, seramik bir cisimle toprağın üzerine bastırarak iyice sıkıştırdım.  Özellikle patlıcan, domates, biber, maydanoz gibi küçük tohumların sulandıktan sonra derinlere kaçmasını önlemek için alttaki toprağın sıkıştırılması önemli.
Sıkıştırma
Dört çeşit patlıcan ve 15 çeşit biber tohumlarını hazırladım. Ekilecek tohumlar çok çeşitli olduğu için büyük kapları birkaç bölüme ayırdım. Her bir bölüme ayrı çeşitlere ait tohumları dikkatlice yerleştirdikten sonra her bir bölümün üzerine çeşitlerin tanınmasına yarayacak yazı ve rakamları yazdım. Ben bu maksatla çeşidin ismini ve ambar numarasını kullanıyorum.
Tohum Ekme


Tohumları yerleştirdikten sonra sıra üzerlerinin kapatılmasına geldi. Aynı topraktan, 2-3 milimetre kalınlık oluşturacak şekilde tohumların üzerini örttüm. Genel olarak tohumların ne kadar derinliğe ekileceği sorulur. Bunun genel kabul görmüş cevabı "tohum ebadı kadar"dır. Ben de öyle yaptım. Ektiğim patlıcan ve biber tohumlarının büyüklüğü 2-3 mm. civarında.

Tohumların Örtülmesi

Tohumların örtülmesi tamamlanınca üzerlerini yine aynı cisimle bastırarak sıkıştırdım. Çünkü tohumların her tarafının toprak tarafından iyice sarılması, hava almaması gerekir. 

Son Sıkıştırma

Bu arada iki de plastik yumurta viyolünü aynı maksat için değerlendirdim. Bakalım nasıl olacak. Viyolün her gözüne iki tohum yerleştirdim.

Yumurta Viyolü

Bütün bu işler bittikten sonra tüm fide kaplarını evin içine, bir köşeye yerleştirdim. Böylece tohumlar soğuk-sıcak değişiminden etkilenmeyecek. Malum şu sıralar akşamları bayağı soğuk oluyor. Ayrıca tohumların 21-23 derece arasında hangi sürede çimleneceğini gözlemek de sanırım eğlenceli olacak. Kapları yerleştirdikten sonra bir fıs fıs yardımıyla ilk sularını verdim. Sulamada toprağı vıcık vıcık olacak şekilde değil de nemlenecek şekilde kalmasına dikkat ettim. Sabah akşam iki kez sulamayı düşünüyorum. Domates tohumlarını da haftaya ekeceğim.

İç Mekana Alınmış Fide Kapları

19 MART 2012
Bu gün Çorlu'ya çiftliğe geldim. Hava harika. Güneşli. Gökyüzünde bir tek bulut yok. Bloğumdaki "periyodik tabiat olayları" tablosuna baktım. Dün kocakarı soğuğunun sonu imiş. Demek ki havalar ısınmaya başlayacak. Ama bu ayın 22'sinde Mart dokuzu soğuğu, 23'ünde koz kavuran fırtınası var. Dikkatli olmak lazım. Tabiat canlanmaya başlamış. Fındıkların erkek püskülleri, yanlarında dişi çiçekler   .
Fındıklar
Şeftali ağaçlarının çiçekleri açtı açacak. Pembe renkli şeftali çiçekleri muhtemelen önümüzdeki hafta görücüye çıkacak. İki hafta önce bordo bulamacı atmıştık meyve ağaçlarına ama attıktan altı gün sonra yağan kuvvetli yağış sebebiyle yıkandı ağaçlar. Tekrar atacağız.
Şeftali

Bademler ondan geri kalır mı? Havalar biraz daha ısınsa da biz de örtülerimizi atıp tabiatla kucaklaşalım diye sabırsızlıkla bekliyorlar.
Bademler
Danimarka'da Hüseyin'in bahçesinden söküp getirdiğim ve bir saksı içinde kendi kendine üç senedir tohumlarını dökerek yeşillenen, ara sıra salatarımıza koyduğumuz frenk sovanı yine cömertliğini göstermiş ve geçirdiğimiz kış mevsimindeki o kadar soğuğa karşı koyarak yeniden yeşermeye başlamış. Harika.
Frenk Sovanı
Yine geçen sene tohumdan ektiğim kerevizi, bu sene "kerevizden tohum alma"  sayfasında açıkladığım gibi kışı geçirmesi için saksı içinde saplarını kesip üzerlerini saman ile örtmüştüm. Onlar da canlanmaya başlamış.

Kereviz
Aynı şekilde ektiğim havuç tohumlarından yetişen 5-6 kök havuçtan ise sadece ikisi kışı atlatabilmiş. Olsun. O da bana yeter. İnşallah onlardan da tohum alabileceğim bu sene. Havuçtan nasıl tohum alınacağını da "havuçtan tohum alma" sayfasında açıklamıştım.

Ve sebzeleri ekeceğimiz bahçemiz hazır. Bahçeyi nasıl hazırladık? Şöyle hazırladık. Toprağın bellemeye ya da çapalamaya hazır hale gelmesini bekledik. Buna toprağın "tava gelmesi" deniyor çiftçilikte. Yani bellemeye veya çapalamaya kalktığınızda toprak çapanıza yapışacak kadar balçık olmayacak veya çapanın işlemesine imkan vermeyecek kadar sert olmayacak. Bu sene, geçen seneden biriktirdiğim ve etkin maddeyle (EM) işleme tabi tutup iki-üç ay kapalı plastik kaplarda muhafaza ederek olgunlaştırdığım tavuk gübrelerini  çapalama öncesi tarlaya serptirdim. Tavuk gübrelerinin olgunlaştırıldığı plastik bidonlardan bir tanesi resmin solunda görünmekte. Size gübreyi de göstermek isterdim ama sağolsun Turan Abi son gramına kadar hepsini bahçeye atmış. Sağolsun tavuklar durmuyor devamlı gübre üretiyor. Bir sonraki zamanda bu gübreyi nasıl hazırladığımı da resimleyeceğim.
Çiftlikten İstanbul'a dönmeden önce Turan Abi'ye dikmesi için geçen senenin tohumlarından iki cins bezelye ve bir cins bakla bıraktım. Dörder sıra dikecek. Bunlar bizim ev ihtiyacımız için. Tohumluk olarak ekeceğim baklaları ise kendim ekeceğim bir dahaki sefere.
Bahçe ve dikim işlerinden zevk alanlara tavsiyem mutlaka bakla ekmeleri. Çok hatışinas bir sebze. Susuzluğa karşı dayanıklı. verimi fazla. Yabancı otlardan pek etkilenmiyor. Ben çok seviyorum. Fazlasını kurutabiliyorsunuz. Biz neredeyse her akşam sevgili eşimin hazırladığı nefis favadan yemeden edemiyoruz. Burada bir de yemek tariflerine mi girsem acaba?

2012 Bahçesi

Son olarak bugün biraz da tavuk yumurtalarını kuluçka makinasına koyalım dedik. Makinanın ilk sırasına yumurtaları yerleştirdik. Çalıştırdık makinayı. 21 gün sonrasını not aldık. Sevimli minik sarıları ya da siyahları bekliyoruz.




BİLGİSAYARIMDA MEYDANA GELEN BİR ARIZA SEBEBİYLE BU TARİHTEN SONRAKİ GÖRÜNTÜLER SİLİNMİŞTİR.
DAHA SONRA TEKRAR YÜKLEMEYE ÇALIŞACAĞIM. ÖZÜR..
TEŞEKKÜRLER....n.p.