4 Kasım 2012 Pazar

TOHUMLARIN BÖCEKLENMESİNİ ÖNLEME

Tohum biriktirmeye başladıktan sonra en büyük sorunların başında bazı tohumların böceklenmesi olduğunu farkettim. Bazı tohumlar sıcak yaz aylarında kurumaya bırakıldıktan hemen sonra böcekleniyordu. Bir taraftan tohumları kurumaya bırakmak lazım. Diğer taraftan böceklenmesini önlemek lazım. Okuduğum kitaplardan, danıştığım kişilerden bazı ip uçlarını aldım ve bunları vaktimin müsait olduğunca denemeye karar verdim.
Tecrübelerime göre en çabuk ve en fazla böceklenen tohumlar bezelye, bakla, börülce ve fasülye yani BAKLAGİLLER. Bu tohumların böceklenmesini önlemek için uygulanan usullerden birisi tohumları SICAKLIĞA MARUZ BIRAKMAK.

Bunun denemesini yaptım. Şöyle ki: Olgunlaşmış bezelyeleri topladım ve kuruttum.


Daha sonra tepsideki bezelye ve sağ taraftaki küçük toprak kapta görülen araka tohumlarını fırına yerleştirdim.



29 HAZİRAN 2012
Fırının sıcaklığını 75 dereceye ayarladım ve yarım saat süreyle tohumları fırında tuttum. Bu işlemi yaptığım, resimlerin altındaki tarihlere dikkat edilirse yazın en sıcak olduğu dönemlerden. 
29 HAZİRAN 2012
Fırınladığım tohumlardan bir kısmını cam kavonozlara koyarak izlemeye devam ettim. Bu arada cam kavanozların bulunduğu çiftlik evindeki sıcaklık, ortalama 28.6 derece santigrat ve nem oranı da % 50.

12 TEMMUZ 2012
Yaklaşık 15 gün geçmesine rağmen fırınlanmış tohumların hiç birinde böceklenme görülmedi. Ama fırınlanmamış üç bezelye tohumundan ikisi böceklendi. Bu deneyimden benim çıkardığım sonuç: BAKLAGİLLERE YARIM SAAT BOYUNCA 75 SANTİGRATLIK SICAKLIK UYGULANMASI BÖCEKLENMESİNİ ÖNLÜYOR.


29 TEMMUZ 2012
Peki, acaba böceklenmeyi önleyici bu sıcaklık uygulaması tohumların çimlenmesini nasıl etkiler? Böceklenmesin diye ısıya maruz bıraktığımız tohumlar normal çimlenebilir mi? Kafamdaki bu sorunu da çözmeliydim ve şöyle yaptım. Aynı işlemleri uyguladığım 5 adet barbunya, 6 adet biber ve 6 adet börülce tohumunu ağustos ayının en sıcak günlerinden birinde küçük plastik bir çimlendirme kabına yerleştirdim. Çimlendirme kabı dediğim, altına bir kağıt peçete yerleştirilmiş basit bir plastik kap. Üzerine ısıya maruz bırakılmış tohumları koyduktan sonra başka bir kağıt peçeteyle örttüm ve suladım, kendi haline bıraktım.

11 AĞUSTOS 2012
Aradan sadece dört gün geçmesine rağmen biberler haricinde fasülye ve börülce tohumlarının çimlendiğini gördüm.

15 AĞUSTOS 2012
6 gün sonra ise durum aşağıdaki fotoğrafta olduğu gibi. Tüm barbunya ve börülceler yaprak açma derecesinde çimlendiler, biber tohumları da çimlenme başlangıcında. Yani sonuç olarak DENEDİĞİM TOHUMLARA YARIM SAAT SÜREYLE 75 SANTİGRATLIK SICAKLIK UYGULAMASI BÖCEKLENMEYİ ÖNLÜYOR VE ÇİMLENMEYİ ETKİLEMİYOR.

17 AĞUSTOS 2012

1 yorum: