12 Şubat 2013 Salı

EVDE KAŞAR PEYNİRİ YAPIMI



Evde kaşar peyniri yapımı, telemenin elde edilmesine kadar beyaz peynir yapımı gibidir. Beyaz peynir yapımını, teleme elde edilinceye kadar bu sayfadan izleyebilirsiniz. Kaşar peyniri yapmak için telemenin sıcak suda yumuşatılması gerekiyor. Yumuşamayı kolaylaştırmak için telemeyi yaklaşık 1x1 cm. küp şeklinde doğradım.


Çelik tencereye su koyarak yaklaşık 75 dereceye kadar ısıttım. Suya süzgeci batırdım, içine de parçalanmış telemeden bir miktar koydum.
Beş-on saniye bekledikten sonra bir kaşıkla yavaşça karıştırarak ve bir taraftan da yumuşayan telemeleri birbirine yapıştırmak için hafifçe bastırarak,


aşağıdaki resimde görülen şekle getirdim. Bu işlem bir kaç dakika sürüyor. Daha sonra eriyerek top haline gelen telemeyi süzgecin yan tarafına alıp bir miktar daha parçalanmış teleme koydum, yukarıdaki işlemleri tekrarladım. Bu arada suyun sıcaklığını kontrol etmekte fayda var. Eğer sıcaklık düşerse tencereyi biraz ısıtmak gerekebilir.


Tüm telemenin erimesi bittikten sonra onu tezgahın üzerine aldım. Burada yoğuracağım. Erimiş telemenin çabucak soğumasını önlemek için ben bu işlemi tahta üzerinde yaptım.


Telemeyi yoğurmaktan maksat içindeki suyu dışarı çıkarabilmek. Bunun için aynı hamur yoğurur gibi yoğurdum. İşlem esnasında sızan suyu aşağıdaki resimde görebilirsiniz.


Daha sonra şekil alabilmesi için resmin arkasında görülen emaye kabın içine koydum. 



Yarım saat kadar kabın içinde kalıp sertleşen kaşar peynirini çıkartıp tarttım. 10 kg. sütten 982 gr. kaşar peyniri elde etmiş oldum. Yaklaşık 1 kg. desek, sütü de kilosunu 1.5 TL. den aldığımı düşünürsek kilo fiyatı 15 TL.'ye geliyor.

Taze kaşarımız hazır. Peynirin lezzetlenmesi için olgunlaşması gerekiyor. Onun için isteğe göre kalın tuzla ovalamak suretiyle tuzlamak ve buzdolabında muhafaza etmek lazım. Ben bunun için 3-5 gün süreyle tuzlayıp, her gün alt üst ediyorum ve beşinci günden sonra da her gün üzerine ıslak bez sarıp kabuk bağlamasını önlemeye çalışıyorum. Gerçekten bekleme süresi uzadıkça peynir daha lezzetleniyor ve yumuşuyor.
Afiyet olsun.