6 Kasım 2012 Salı

HOBİ BAHÇEMİZ


1 ARALIK 2012

Bu sene (2012) oturduğum ilçe olan Küçükçekmece Belediyesi'nin çok önemli bir hizmetinden faydalandık. Küçükçekmece Belediyesi  aylardır inşaat ve hazırlık çalışmalarının devam ettiği Migrosun yanına bir levha asmıştı. "HOBİ BAHÇELERİ İÇİN MÜRACAAT........"


Günler geçti. Ama nasıl geçti. Ben o bölgeden arabamla her seyahat edişte gözümü yapılan faaliyetlerden alamıyordum. Üç-beş ay içinde hazırlıklar bitti. Belediyenin Park ve Bahçeler Müdürlüğü'ne gerekli evrakları vererek müracaat ettim.


Sonucu merak ediyordum. Ve telefonla aradılar. Dının nın... Bahçelerden birine hak kazanmıştık. Ama parseller kura ile belirlenecekti. İş yüküm dolayısıyla kuraya katılamadım. Bir kaç gün sonra 77 numaralı parselin benim olduğu söylenince sanki İstanbul'un yarısını satın almışım düşüncesine kapıldım.

Ben de bu güzel planlama ve organizasyon yapan Küçükçekmece Belediyesinin hobi bahçelerinde yürüttüğüm faaliyetleri, komşu bahçeleri, hobi bahçelerinde yapılan iyi ya da hatalı işleri sizinle paylaşmak istedim. İşte hikaye bu.

Önceleri hobi bahçelerine pek rağbet olmayacağını düşünüyordum. Bahçeler tahsis edilip de ekim-dikim işleri başlayınca komşularımın ne kadar meraklı olduğunu gördüm.

Bence herkes bağlı olduğu belediyeye müracaat edip Küçükçekmece Belediyesi'nin bu faaliyetini örnek göstererek benzer şekilde kendilerine hobi bahçeleri hazırlanmasını istemeli.

Hobi bahçelerinin girişi, yan tarafta tuvalet.






Arazi eğiminden dolayı 5 kat planlanan bahçelerin genel görünümü.
Bu arada engelli vatandaşlar da ihmal edilmemiş. Bahçelerin bir kısmı onlar için ayrılmış. Ekim-dikim kolaylığı açısından toprak zemin yükseltilmiş. Bence helal olsun Küçükçekmece Belediyesine.
Engelli vatandaşlar için hazırlanan bahçelerden biri.
Her bahçe 40-50 cm. beton yolla ayrılmış. Ayrıca her bahçe sahibinin el aletlerini korumak için ve üzeride oturup dinlenebilecekleri birer sandık, üzerlerine de güneş muhafazası yapılmış. Yine her bahçeye ayrı ayrı su hattı ve su saati çekilmiş. Yıllık 40 metreküp su bahçe kirasına dahil. Sonrası ayrı ücrete tabi.
Bahçelerin yakından görünümü.
Çok sık salata tohumu ekimi.
Mevsiminden önce ekilip tohuma kalkan ıspanaklar.
Lahana kelebeğinden korunmak için örtü uygulaması.
Bu da benim bahçem. 77 numara.
Zamansız ekilen patlıcanlar.
Zamansız ekilen domatesler.
Zamansız ekilen kavun.

13 MART 2013

Kışı geçirdik sayılır. Bir kaç günü saymazsak genellikle ılık bir kış oldu İstanbul'da. Hobi bahçemin son durumu aşağıdaki gibi. Daha yakından bakacak olursak:


Arpacık soğanlarını kademeli olarak ektim. Kış boyunca da taze soğanımız eksik olmadı.


Havaların sıcak gitmesinden dolayı rokalar tohuma kalktı.


Lahanalar da aynı şekilde tohuma kalktı. Daha önce beyaz lahanadan tohum almayı fotoğraflayamamıştım. Bu sefer onu da yapacağım.


Güzel göbeklenmiş, fazla büyük olmasa da bir beyaz lahana.


Toprakta organik madde eksikliği nedeniyle fazla gelişememiş brokoli.


28 MART 2013

Bahçemizin kış sonundaki görüntüsü. Toprakta organik madde az olduğu için 10 çuval yanmış davar gübresi aldım ve tüm bahçeye serdim. Ondan sonra da bellemeye başladım. Tabii gübrenin serilmesi, belleme beni biraz yordu. İşe son verip evin yolunu tuttum.


Tohumunu almak için seçtiğim bir turp.


Tohumluk ayırdığım üç tane beyaz lahana,


Yine tohumluk için ayırdığım brokolilerden birisi.


6 NİSAN 2013
Hobi baçemin bellemesini bitirdim en sonunda. Tabii tohum almak için ayırdığım lahana, brokoli, kırmızı lahana, rokaları yerinde bıraktım. Onlar geçen seneden yetişme.


Tohumlarını alacağım beyaz lahanalara ziyaretler başladı. Ne kadar güzel değil mi? Sizin yetiştirdiğiniz bitkiden bir bal arısı çiçek özü, bal, polen vs. alıyor, bir başka bitkiyi döllüyor, bir kovanı dolduruyor. Sonra da hiç tanımadığınız bir insan, o arının yaptığı balı yiyiyor. Bunu düşünebiliyor musunuz?
  

Yine tohum almak için bahçede bıraktığım bir pazı.


Brokoli, fazla gelişemedi ama bakalım tohum verecek mi? İşte bahçeciliğin güzel tarafı da bu. Bekliyorsunuz. Merak ediyorsunuz. Ama müdahale edemiyorsunuz. Tabiatla savaşmak yok. Onunla arkadaş olmak var bizim kitabımızda. Müdahale yok derken tamamen esir de olmuyoruz. Gereken yerde, gerektiği kadar.


1 MAYIS 2013

Mayıs ayı geldi, bir kaç güne kadar ekim-dikim işlerine başlayacağız. Damla sulama sistemini bugün bitirdim ve ilk denemeyi yaptım. Herhangi bir aksaklık yok. Sağolsun bahçe komşum Ayhan Bey kuzey rüzgarlarından korumak için kendi bahçesinin yanısıra benim bahçeme de set çekmiş.


Tohumluk ayırdığım turpun boyu bir metreyi buldu.


Lahananın boyu ise bir insan boyuna yaklaştı.


Lahanaların tohumluk baklaları irileşmeye başladı. Sanırım tohumunu almak için ayırdığım üç lahana, bütün hobi bahçesine yetecek kadar tohum verecek.


Pazılar da tohumda.


Brokolinin tohum baklaları da büyüyor.


Bu resimde de rokaların baklalarını görüyorsunuz. İnşallah bunlardan nasıl tohum aldığımı da görüntüleyebilirim.


Kırmızı lahanalarda henüz bir hareket yok.


Bu arada pazıları yakından incelerken şu ana kadar hiç görmediğim bir böcek türüyle karşılaştım. İlk önce böcek olduklarını bile anlamadım. İkişer ikişer çiftleşme durumunda üç çift gördüm. Ellediğimde altısı da uçarak bölgeden uzaklaştı. Birkaç dakika sonra ise:

Birisi gelip pazı yaprağının üzerine kondu, diğeri (sağ alt tarafta kısmen görülüyor) aynı yaprağın altına
kondu.


Hızlı adımlarla yukarıya çıktı.


Kendisinden önce gelen aynı tip ve renkteki böceğe yaklaştı.


Ve bir şeyler yapmaya başladılar.


Böcek lafı genellikle iğrenç, mide bulandırıcı, zararlı yaratıklar için kullanılıyor, ya da insanın hafızasında böyle yer etmiş. Ama onların faydalıları da var ve sayıları oldukça fazla. Halbuki bizim "Ne hoş kelebek" dediğimiz canlılar bize çok daha fazla zarar veriyor. Ben bu böceğin faydalı mı zararlı mı olduğunu bilmiyorum. Onun için de öldürmedim. Bilen birisi varsa, bana faydalı mı zararlı mı olduğunu yazarsa burada paylaşırız, herkes de bilir. Şimdiden teşekkürler.

3 HAZİRAN 2013

Bu arada hobi bahçesi sahipleri için fide yetiştiriyorum. Onlara geleneksel,eski tohumlardan ve organik olarak yetiştirilmiş fideler vermek istiyorum.


Rokalar tohum almak için toplanmaya hazır.


Kırmızı lahana büyümeye devam ediyor.


Pırasalar da tohum başlıkları gelişiyor.


Yakından görünüş.


Brokoli tohum baklalarını doldurdu.


Beyaz lahana tohumlarımı al artık diyor gibi.


Rokayı söktüm.


Turpu söktüm.


Lahanaları da söktüm. Artık olgunlaştı tohumları. Hepsini kendi halinde kurumaları için hobi bahçesindeki sandığın yanına astım.


13 HAZİRAN 2013

Havalar sıcak gittiği için on gün sonra tohumlar iyice kurumuş.


Roka, lahana, brokoli ve turp tohumlarını, tohum baklalarını elimle ezerek bir kaba topladım. Çer çöpten ayırmak için rüzgarda savurdum. Etiketleyerek sakladım.


 Pazı tohumları gelşİmeye devam ediyor.


Pırasa tohumu da olgunlaşmaya devam ediyor.


19 HAZİRAN 2013


Haziran ayı sıcakların görülmeye ve güneşin meyve ve sebzeleri yakmaya başladığı aydır. Bu ayda nem de olduğundan sebzelere bir çok böcek dadanır. Zararlıların organik biçimde yok edilme usulleri varken maalesef çoğu komşu ilaçlamayı tercih ediyor. Rüzgar vasıtasıyla o ilaçlar da başka bahçelere tabii. ?????

20 HAZİRAN 2013


Benim domateslerden bir görünüş.



Büyüyen domatesler bir çok dal veriyor. Ama hobi bahçesi gibi dar alanlarda enlemesine değil de yukarı doğru büyüyen sebzeler tercih edilir. Bu yüzden domatesleri budadım. Budadığım dalları da daha sonra boş alanlara dikmek maksadıyla köklenmeleri için su dolu bir kaba batırdım. Tarih 20 Haziran

27 HAZİRAN 2013


Tam bir hafta sonra yani 27 Haziran'da budanmış domates dallarının köklerini görüyorsunuz. Bunları da başka yerlere diktim. Tabii ki bolca sulayarak.


Domatesler büyümeye devam...


İlk defa bu sene tohumunu alacağım pırasa.

18 TEMMUZ 2013


Bahçenin genel görünümü.


Pazı tohumları olgunlaştı. İşlem tamam.


Kuru soğanları da sökerek kurumaları için ayırdım.

20 TEMMUZ 2013


Dereotu tohumları da olgunlaştı. Bir kısmını ayırdım. Bir kısmını ise bahçeye serpiştirdim. Seneye çıkarlar.


Genel bakış.

24 AĞUSTOS 2013


Bahçe oldukça kalabalıklaştı.


Pırasa tohumları için biraz daha beklemeye karar verdim.

4 EYLÜL 2013


Pırasa tohumlarının işi tamam. 15-20 cm. altlarından keserek iyice kurumaları için bir poşete koydum.


Artık bahçeyi yavaş yavaş kışa hazırlamak lazım. Ne kadar sebze varsa hepsini topladım. Domatesleri, fasülyeleri, iki büyük top patlıcanı, soğanları, naneleri, bamyaları. Zaman bulduğumda da çapalayacağım.

5 EYLÜL 2013


Küçükçekmece belediye başkanı Aziz Yeniay, en güzel hobi bahçesi olanlara ödül dağıttı. Fotoğrafta komşularımdan Sabri Bey'i görüyorsunuz. Gerçekten hakettiğine inanıyorum.
Bir de bahçede hiç görmediğim, bahçesini başkalarına belletip diktirdiği ama oy potansiyelinin varlığına inanılan bir arkadaş da ödül aldı. Bu işlerde biraz da politika olacak tabii diye hafifçe tebessüm ederek oradan ayrılırken, o arkadaş mikrofonu kaparak hem kendinin hem de bir alış-veriş merkezinin reklamını yapmaya çalışıyordu. Zavallılar.!!!

27 EKİM 2013




2 MAYIS 2014

Yeni bir ekim-dikim sezonuna başlıyoruz. Ben de hobi bahçemin yarısını belledim, (her tarafım tutulup ağrıdığı için) yarısını bellettim, gübre ve torf ilavesiyle düzelttim. Son iki gündür hava yağmurlu, toprak ıslak olduğu için ancak bu gün gidebildim bahçeye. Görünümü şöyleydi..

Hobi bahçem
Tabi damla sulama hortumlarının yerleştirilmesi gerekli, düzgün olabilmesi için ölçüp biçerek akşama kadar onlarla uğraştım. Yürüme tahtalarını da yerleştirdim. Akşam saat beşe doğru bahçenin görüntüsü şöyleydi.

Dikime hazır hobi bahçem
Yarın kendimde kuvvet bulursam hem ev bahçeme hem de hobi bahçeme domates, biber ve patlıcan fidelerini dikeceğim. Eve dönüşte dört tane de enginar koparttım yarın yemek için...

Enginarlar
3 MAYIS 2014

Bu gün de İstanbul'da hava güzel. Artık domates fidelerinin dikim zamanı. Fideleri alıp bahçenin yolunu tuttum. Buraya dikeceğim domatesler sadece tohum almak amaçlı olacak. Tam 36 tür domates fidesini önce dikeceğim sıralara yerleştirdim. Sonra hangi sırada hangi tür domatesin olduğunu not defterime yazdım.

Dikim hazırlığı
 Domates fidelerinin köklenmeleri çok güzel.

Kökleri gelişmiş bir fide
Dikim sonunda can sularını da verip hobi bahçesinde bugünkü işlemleri bitirdim. Şimdi sıra ev bahçesine dikimde. Evin yolunu tuttum. (Bu arada, laf aramızda, eğilip kalkmaktan her yerim ağrıyor.) Birkaç gün sonra da iki çeşit yeşil tatlı biber, dolmalık biber, üç cins patlıcan ve bamya dikeceğim.

Dikim sonu bahçe
24 MAYIS 2014

Dikimden 21 gün sonra hobi bahçem

12 yorum:

  1. acaba bizde edinebilirmiyiz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Belediye sadece Küçükçekmece'de oturanlara tahsis ediyor. İkamet adresinizi bilmiyorum.

      Sil
  2. İzmir Balçova belediyesinde ufak bir denemesini gördüm.İnciraltı'nda özel bir girişimcinin elinde olan araziyi hobi bahçesi olarak değerlendirdiğini kesfettim ve kalanlarla görüştüm.Sistem basitti. Kamp mantığı ile genel tuvalet duş çamaşırhane bulaşıkhane yapılmıştı. ve diğer kalan arazi aralarında ufak patikalar olacak şekilde parsellenmişti. İsteyen iki parseli yan yana kiralayıp hisesini büyütebiliyordu. İçine temelsiz tek odalık yapı yapılabiliyordu. Eltirik ve su bağlantıları vardı. İçinde kalan bir kaç kişiyle konuştuğumda sonderece mutlu olduklarını hatta var olan yazlıklarını satıp buradan yer kiraladıklarını hafta sonlarını dinlenerek geçirdiklerini anlatmışlardı. Bu örnekten yola çıkarak Buca Belediyesi de hobi bahçesi düzenlemesi yaptı her dört parselin köşelerine birbirinin duvarı yapışacak şekilde kulubeler yaparak çalışanların hem aletlerini koyacak hemde uzanıp dinlenebilecekleriçay demleyip keyif yapacakları evcikleri kondurdu ( İzmirliler keyiflerine düşkündürler)Her Belediyenin bu gibi yerler yaparak apartman stresinden vatandaşlarını kurtarmasını dileriz.

    YanıtlaSil
  3. sn. arca,
    güzel izmir'in güzel insanlarına her şey layıktır. ben de sizin gibi tüm belediyelerimize örnek olmasını diliyorum. teşekkür ederim. n.p.

    YanıtlaSil
  4. Bende küçükçekmece'de oturuyorum nasıl başvuru yapacağım? Ayrıca fiyatlar hakkında bilgi verir misiniz?

    YanıtlaSil
  5. Sn. Uğur,
    Küçükçekmece belediyesi Park ve Bahçeler Md.lününe başvurmak gerekiyor. Yıllık 40 metre küp su parası dahil 400 TL. n.p.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pekala teşekkürler. Bir sorum daha olacak. Bahçelerde kulübe var mı acaba? ben göremedim de.

      Sil
    2. Kulübe yok. Yalnız malzemelerin konabileceği, üzerine oturulabilecek büyükçe bir sandık ve gölgelik var. 4. fotoğrafta görülüyor. n.p.

      Sil
    3. Kulübe de olsaymış tadından yenmezmiş vallahi. :) En kısa zamanda başvuru yapacağız.Umarım bahçelerimiz yakın olur. :) Arnavutköy'de de var hobi bahçeleri gördünüz mü? Kulübeleri falan da var. Oraya da başvuru yapmayı düşünüyorum.

      Sil
  6. Başvurmakta fayda var. İnşallah çıkar. Tabii ki kulübe olsa daha iyi olurdu ama buna da şükür diyor insanlar. Yalnız Arnavutköy'e yapacağınız başvurunun kabul edileceğini sanmam. Çünkü belediyeler hobi bahçesi taliplerinin kendi belediye sınırları içerisinde oturmalarını şart koşuyorlar. Ama siz yine de deneyin bakalım. n.p.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arnavutköy Belediyesi'nin öyle bir talebi yok yanılmıyorsam. Şehrin her noktasından talep alıyorlarmış çünkü. Aynı şey Polonezköy için de geçerli. Oradaki hobi bahçeleri de muazzam olmuş gerçekten ama ulaşım sıkıntısı var, adamlar ulaşımı düşünerek kulübeler yapmışlar, 4 kişi rahatlıkla kalabilir :) Küçükçekmece ve Arnavutköy belediyelerine en kısa zamanda başvuracağım. :)

      Sil
    2. İnşallah olur. Kolay gelsin. n.p.

      Sil