17 Mart 2015 Salı

2015 HOBİ VE EV BAHÇEMİZ

2015 sezonunda çiftliğe dikim planlamıyorum, bu nedenle hobi bahçesine ve ev bahçesine önem verdim bu sene. Bu yıl yaptıklarımı da buradan paylaşacağım sizlerle. 
Mart ayının 16'sı geldi. Havalar hala soğuk. Ben de seyehatten yeni geldim ve işe koyulayım dedim. Yapacağım iş bahçelerin bahar hazırlığı ve tohumdan fide üretmek.
Gördüğünüz gibi bahçede oldukça fazla yabancı ot var, sol tarafta brokoliler, en geride lahanalar ve de sağ tarafta pırasalar ve nane.  Plastik kovaları bile ot bürümüş

16 MART 2015 HOBİ BAHÇESİ
Normalde bahçeyi belletmeliyim, ama yağmurlar çok yağdığı için toprak ıslak, bu şekliyle bellemek mümkün değil. Toprağın işlenebilmesi için "TAVINDA" olması gerekiyor. Yani toprak, belin işlemeyeceği kadar sert olmayacak, ama belle yapışacak kadar çamur da olmayacak. İkisinin ortası. Bilmiyorum tarif nasıl oldu:)
Bir de bu sene permakültüre bulaşayım dedim. Ucundan ucundan. İstanbul Permakültür Kolektifi  ( https://www.istanbulpermakulturkolektifi.org ) kurucularından Dilek Hanım ile yine permakültür konusunda oldukça bilgili Mesut Bey bahçeyi ziyaret ederek, bazı konularda tavsiyelerde bulundular sağolsunlar.
Ben de uydum onlara. Bahçedeki yabani otları yolmak yerine, bir kısmını,  yeşil gübre olmaları için siyah naylonla örttüm. Deneyeceğiz ne olacak. Bakalım.
Sonra da zamanı geçmiş brokoli ve lahanaları küçük parçalara ayırarak doğradım, bahçeye serpiştirdim. Bu kış döneminden bahara geçişteki çalışarak geçirdiğim ilk günüm. Yoruldum. Doğru eve...

16 MART 2015 HOBİ BAHÇESİ-2



İkinci günümde bahçeye gidip gitmeme konusunda kararsızdım. Ama çalışan demir pas tutmaz derler. Yine kalktım gittim.
Lahanaların geri kalanlarını da doğradım, kalın saplarını da serdiğim siyah örtü uçmasın diye üzerine koydum. Bahçede sadece en arkada görünen enginarlar ile ön-sağ tarafta görünen (ikinci nesil ? ) pırasa ve naneler kaldı.
İkinci nesil pırasa ne demek? Pırasa olgunlaştığında sökmek yerine toprak hizasının 3-4 cm üzerinden kesiyorum. Sezon içinde tekrar büyüyorlar. İşte onlar ikinci nesil pırasalar. Aşağıda daha yakından çekilmiş resimi var.

17 MART HOBİ BAHÇESİ

Lahanalar tomurcuklanmış, egelilerin "cibez" dediği filizleri ve diğer yenebilecek otlardan "eşek helvası" ve "ebegümeci" ile ikinci nesil pırasalardan bir kısmını, biraz da yeni filizlenen nanelerden bir kısmını koparıp evin yolunu tuttum. Bu günlük bu kadar yeter, yavaş yavaş alıştırıyoruz kendimizi yeni sezona.

17 MART HOBİ BAHÇESİ-2

Pırasa, eşek helvası, ebegümecinden oluşan ot kavurması. Meraklananlar için tarifini de vereyim. Bir baş soğan ince kıyıldıktan sonra zeytinyağında kavrulur. Soğanlar hafif pembeleşince kendi yetiştirdiğiniz domateslerden elde ettiğiniz salça ya da domates suyu ve tuz ilave edilerek salçanın ya da domates suyunun pişmesi sağlanır. Önce daha sert olduğu için incecik kıyılmış pırasa eklenerek bir kaç dakika sotelenir, sonra 3-4 cm kalınlığında kıyılmış diğer otlar katılarak kendi suyuyla pişmesi beklenir. Bu arada birkaç kez karıştırılır.
OT KAVURMASI

Hobi bahçesinden sonra sıra ev bahçesine ve tohum ekimine geldi. Tohumları dış mekanda ekeceğim için pek acele etmiyorum. Çünkü hava sıcaklığı 6-7 derecelerde seyrediyor. Bu sıcaklıkta tohumları eksem bile çimlenmeyecekler zaten. Meteorolojiden takip ettiğim kadarıyla iki gün sonra sıcaklık 10-12 dereceye çıkacak ve sonraki günlerde daha da artacak. Bir de tarım işlerinde ben bloğumda paylaştığım "periyodik tabiat olayları"  

takvimini dikkate alıyorum. Mart 11 ile 18 arası kocakarı soğukları oluyor. Gerçekten bu gün 19 MART ve yarından sonra hava ısınacak.
Fideleri yetiştireceğim saksılar
 Tohumları ekeceğim saksıları çapaladım. Biraz da fide yetiştirme toprağı aldım bugün. Yarın işe koyulacağım.

Evimin küçük bahçesi

 Ev bahçemin bir kısmında maydanoz var. Bir kaç kökünü kopartmam onların. Yaz sonlarında tohuma kalkarlar, tohumlarını dökerler ve kendiliğinden yine çıkar. Aşağıdaki gibi.

Maydanozlar


Maydanozların bulunduğu yerin 18 HAZİRAN'daki resmi. Tohumluk bırakılan maydanoz fotoğrafın sol tarafında diğerlerinden büyük olarak görülüyor. Ortadaki sararmış bitki ise yine tohum alınacak turp.
Tohumluklar
20 MART 2015

Bugün de hava oldukça soğuk, ama bir kaç güne kadar ısınacağını rapor ediyor meteoroloji. Ben de tohumları ekmeye karar verdim. Tam toprak hazırlığına başladım ki sicim gibi yağmur yağmaya başladı. Başladık bir kere geri dönüş yok. Ben de balkonda bu işi yapmaya karar verdim. Öncelikle birkaç gün önceden çapalayarak havalandırdığım fide saksılarındaki toprağın yarısını boşaltıp yeni satın aldığım fide toprağıyla tamamladım. Karıştırdım, sıkıca bastırdım. Düz bir yüzey elde ettim.

Fide saksıları
Bir akşam önceden hangi tohumları ekeceğime karar vermiş ve onları ayırmıştım. Her bir saksıya hangilerinin ekileceğinin planlamasını yaptım. Çok ekilecekler büyük saksılara, az ekilecekler küçük saksılara paylaştırıldı.

Ekim planlaması

Sonra tohumlar mümkün olduğunca eşit aralıklarla toprağın üzerine yerleştirildi. Burada dikkat edilecek konu tohumların çok sık olarak yerleştirilmemesi.

Tohumların yerleştirilmesi
Aynı toprak kulanılarak tohumların üzeri yaklaşık 0,5-1 cm kalınlıkta örtüldü ve yine sıkıca bastırıldı. Tohumların etrafında boşluk olmamalı, her yeri toprakla temas etmeli.
Ve tabii hangi tohum olduğu da saksının üzerine yazılmalı ki unutulmasın.

Tohumların üzerinin örtülmesi
Daha az dikeceğim türlerin tohumlarını daha küçük saksılara ama aynı tekniği kullanarak ektim. Akşama doğru işim bitti. Fide saksılarını büyükçe üç saksı altlığının içine yerleştirdikten sonra altlıkları su ile doldurdum. Böylece saksılar alttan üste doğru suyu emerek nemlenecek. Eğer daha önceki senelerde yaptığım fide ekimlerini izlemişseniz ya da izlerseniz bu usulün yeni uygulandığını farkedersiniz. Burada belirtmek istediğim konu bu işin bir çok yöntemi var. Değişik usuller uygulayarak sizin için en doğru olanı bulabilirsiniz. Belki de burada anlatılanlardan daha uygunlarını bulabilirsiniz.

Alttan sulama
Ve son işlem, saksıları siyah bir çöp torbasıyla sardım. Bundan maksat, gündüzleri güneş ışığını mümkün olduğu kadar emerek toprak sıcaklığını çimlenme olacak kadar artırması, aynı zamanda rüzgar sebebiyle ısı azalmasını engellemesi ve de tabii ki hain kedilerin hacet gidermek için toprağı kazıp bütün tohumları deşmelerine engel olması. 
Tabii fidelerin çıkışı başlayınca bu siyah renkli torbayı şefaf olanıyla değiştireceğim. Çıkış olana kadar ışığa gerek yok. Ama sonra var.
Ekim işi bitti. Gerisi tohumlara kaldı. Ben de fırsattan istifade Çorlu'ya gidiyorum yarın. Bir de oraya bakayım. O cenahta neler oluyor.

Tohumların korunması

26 MART Bahçedeki yabani otları yolma macerası... Yol yol bitmiyor. Sadece yolmak değil iş, zararlılarını atıyorum, zararsızlarını yeşil gübre olarak faydalanmak için toprak üzerinde bırakıyorum. Bu ara her yerim de ağrıyor:)

27 MART bahçenin sağ yarısının işini bitirdim, ayrık, çimen, sarmaşık, diken ve yoncalar ayıklandı diğer otlar bıçakla doğranarak çürümek üzere bırakıldı. Tekrar toprağa karışarak topraktan aldıklarını yine toprağa verecekler. Yavaş yavaş forma giriyorum ben de artık eskisi kadar belim ve ayaklarım ağrımıyor, biraz daha sonra tam forma gireceğim sanırım. Hareket gibisi yok.
Yarın da Çorlu'ya gideceğim, bir bakalım orada neler oluyor çiftlikte. Döndükten sonra da bahçenin sol yarısının otlarını yolmak var planda.


28 MART Çorlu'ya geldim. Hava kapalı, yağmur çiseliyor zaman zaman, fotoğraf çekmek için pek uygun değil, yarını bekleyeceğim.

29 MART, hava bir açıyor bir kapatıyor, evde soba yakıyorum, biraz da vücudumda kırgınlık var. Yorgunluktan mı, yoksa grip başlangıcı mı bilemiyorum. Fotoğraf makinamı aldım elime, sarıp sarmalandım ve  çıktım bahçeye.

Çiçekler açmış bademlerde, keşke hepsi meyveye dönüşse. 
Badem ağacı
 Eriklerdeki çiçekler dökülmüş, ama meyveleri pek görünmüyor.
Erik ağacı
 Badem çiçeklerine yakındaki arkadaşlar ziyaretlere başlamış, onlar sayesinde çiçekler tozlanacak, meyveler oluşacak.
Badem çiçeğinde arı

Şeftali çiçeği

Yine yeşillendi finduk dallari...

Limoni selvilere arı hücumu...

Kardelenler...

Ballıbaba...

Ballar boşa gitmesin, arının iki bacağındaki kavuniçi renkli polenlere dikkat ...
20 Nisan Fidelerin durumu
5 MAYIS BAHÇE EKİME HAZIR
Permakültürcülerin tavsiyesi solucan kovası

Toprağa gömüp içine evsel atıkları koyuyoruz...

Üstünü kapatıyoruz, ama topraküstü deliklerden kovanın hava alması gerekiyor...

Börülce ve bamyaları da ıslatıyoruz, dikime hazırlamak için...
10 MAYIS, sonunda bahçenin sağ tarafına domates, biber ve patlıcan dikebildik.
Kertenkelemiz

Bu arkadaş bahçede ikamet ediyor, ne zaman oraya gelsem sanki beni izliyor, kuyruğu kopmuş, nasıl olduğunu bilmiyorum, bir de arkadaşı var, hangisi erkek hangisi dişi bilmiyorum. Bakalım çocukları olacak mı:))

Bahçede hem malç hem de yiyecek muhteşem bir sebze olarak kullandığım semizotları o kadar çabuk  büyüyorlar ki... Üç günlük farkı görün...

22 MAYIS

25 MAYIS
 Burası da ev bahçemiz, domates ve biberleri anca dikebildik. Zamanı biraz geçirdik ama napalım.

Ev bahçemiz
 Malç olarak da biçilmiş çimleri kullandık ilk olarak. Bakalım sonuç nasıl olacak
Malç olarak biçilmiş çimler...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder